rencana

Aktivisme dan aksi radikal – Asrin Utong

Menyahut seruan kritikal ke atas garis masa hidup di dunia, maka perlu disedari selain dicipta sebagai khalifah yang memakmurkan bumi semisal para anbia' yang diutus dalam setiap tobaqoh zaman, manusia berdepan dengan binnary-opposition yang kerap memaparkan konsep perlawanan; baik lawan buruk, adil lawan zalim, projek pembijakan lawan projek pembodohan, dan lain-lain.

Sebagai manusia berfikir (homo-sapiens), maka manusia tidak terlepas dalam pergelutan ini. Ia terus menjadi saksi kepada banyak polemik lokal dan global, turath (klasik) dan 'asri (kontemporari). Tiada henti, dan semakin mencanak menjadi bara api yang sukar dipadamkan.

Menjadi resmi kepada babak ini, wujudnya sosok mengambil langkah radikal untuk menggempur oposisi biner ini agar terpecahkan. Sarjana, intellectual-resistance (intelektual-melawan), kumpulan revivalist (pembaharu) yang berhajat kepada sebuah tajdid (pembaharuan/renewal) dan mendepani kegawatan ini dengan matang dan idealisme yang cocok dengan massa serta audiens kalangan manusia yang ragam.

Bahkan di sisi reformis kalangan sarjana Islam dalam menggagas pembaharuan ini, meletakkan kepercayaan kepada sabda Nabi:"Sesungguhnya Allah akan membangkitkan pada kepala setiap 100 tahun sesiapa yang akan membaharui untuk umat ini agama mereka."

Tiada kalangan sarjana dan figura yang beraksi menggeleparkan pihak lawan sama ada mereka itu intelektual marginal mahupun ahli akademik, sasterawan mahupun agamawan yang meletakkan idealisme dan intelektualisme di belakang segala aksi dalam aktivisme.

Mampat dengan idea dan menggodam aneka pemikiran untuk diwacanakan. Tanpa melencong daripada dasar juang yang garang, mereka agak pedas dan tajam menoreh kritikan ke atas masyarakat yang masih lelap daripada dentuman kerosakan dan penganiayaan kemanusiaan yang semakin galak. Rendra misalnya, penyair yang mengambil jalan radikal di wilayahnya, menampar penguasa diktator menggunakan medium puisinya.

Katanya:"Jangan bilang dirimu kaya, kalau tetanggamu memakan bangkai kucingnya."

Di Malaysia, tanah air ini sepatutnya menjadi sasaran kepada pemberdayaan semula budaya cabar mencabar secara kritis, kalangan aktivis sepatutnya menggiatkan kelompok wacana membincangkan idea sarjana semisal Hassan al Banna, A Hassan Bandung, Al Mawardi, Ahmad Boestamam, tidak ketinggalan intelektual radikal di barat satu ketika dulu; Che Guevara, John Lennon, Marthin Luther King dan Nelson Mandela.

Aktivis di wilayah ini sepatutnya meletakkan gagasan ilmu dan intelektual serta idealisme mendahului aksi yang kadangkala hanya menguntungkan kelompok sendiri tanpa didasari kefahaman yang jelas. Melahirkan modul insan yang tidak terkekang dengan idea kitar semula serta tidak sesuai bertenggek pada zaman ini. Ini kegagalan kita!

Khatimah

Dunia yang tiada batas persepsi dan tafsir yang aneka ini, sudah memecahkan tembok nilai dan menampilkan banyak kefasadan. Perbalahan yang meletakkan darah dan air mata sebagai mahar yang berbayar. Nabi menggambarkan manusia yang mendiamkan kebenaran sebagai syaitan bisu. Tuhan dalam Al-Quran berfirman:”Jangan kalian campurkan yang hak (kebenaran) dengan yang batil. Jangan kalian sembunyikan yang hak sedang kalian mengetahui. Dalam sesaknya dunia berhajat kepada sebuah perubahan yang hikmah dan garang, di mana kalian yang mengatakan aku pejuang abad ini?" – 24 Februari, 2016. 

* Penulis ialah pembaca The Malaysian Insider.

* Ini ialah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insider.

Please note that you must sign up with disqus.com before commenting. And, please refrain from comments of a racist, sexist, personal, vulgar or derogatory nature and note that comments can be edited, rewritten for clarity or to avoid questionable issues. As comments are moderated, they may not appear immediately or even on the same day you posted them. We also reserve the right to delete off-topic comments